به جهت لینک و پیوند عمیق بناهای تدفینی متمدن تشریفات مشهد عموم و گستردگی و تنوع اشکال آرامگاه ها در کشورایران نیاز به تیم بندی این سیرتکامل معماری جهت فهم و آنالیز عالی آن ضروری می کند و در سه گروه معنایی ، کالبدی و شغل کردی گزینه تحقیق قرار میگیرند.
سیرتکامل شناسی معنایی آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران
آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران به حیث مفهومی به دو سیرتکامل آرامگاه های مذهبی و آرامگاه های غیر مذهبی طبقه بندی میشوند که هرکدام ویژگیهای خاص خویش را به نظر کالبدی و عملکردی دارا هستند.
سیرتکامل شناسی کارکردی آرامگاه های کشور ایران
آرامگاه ها در کشورایران به حیث کارکردی دارنده دو کوشش زیارتی و یادمانی میباشند. آرامگاه ها یا این که عمدتا فضاهایی میباشند که با مناسک ویژه گزینه زیارت اشخاص قرار میگیرند که یک شغل عبادی به حساب آورده می شود یا این که دارنده بها فرهنگی و توریسم میباشند. تلفیق سیرتکامل ای از این دو نوع واکنش در مواجهه با بناهای آرامگاهی دیده میشود.
آرامگاه در کشورایران با راه مذهبی
منظور از آرامگاه دارای اسم و رسم بناهایی میباشد که بر مدفن فرزندان یا این که فرزند زادگان ائمه اطهار و عرفا در حین زمان ی اسلامی سازه شدهاست. بقعه های مذهبی بیشتر به امامزاده مشهور گردیده اند. بناهای فوق در طی فرصت بسط و از یک آرامگاه ساده به دسته ی بسیار باشکوهی تبدیل گردیده اند. هسته مهم و کهن این بناها عبارتست از یک اتاق مکعب، مدور یا این که یکسری ضلعی با پوششی از گنبد نیم دایره یا این که انواع شبیه میباشد.
دراین اتاق ها که بقاع نامیده میگردد مرقد در میانه اتاق و گاه در سرداب زیرین سازه قرار گرفته میباشد و بر روی آن صندوق یا این که ضریحی قرارداده اند. الحاقات دیگر سازه در دسته های آرامگاهی دربرگیرنده تراس رواق صحن مساجد مدرسه های زائر سراها اتاق ها غرفه ها و … میشود که حول اساس هسته ی مرکزی شكل گرفته اند.
از لحاظ گاه معماری بناهای درست شده در این موسسه ها معرف عصر های گوناگون ساختمانی و طرق متعدد معماری میباشد. مقابر مذهبی به دلیل توسعه عقاید مذهبی بارها بازسازی تعمیر تزئین و الحاق گردیده و الحاقات متعددی بدانها انجام یافته میباشد. معمولا در تزئینات آن ها از کاشی سنتی مصرف شده میباشد. بنای آرامگاهی مشخصه مختصات نام و نشان یک آبادی میباشد جاری ساختن مذهبی در امامزاده جاری ساختن میگردد.
به جهت لینک و پیوند عمیق بناهای تدفینی متمدن تشریفات مشهد عموم و گستردگی و تنوع اشکال آرامگاه ها در کشورایران نیاز به تیم بندی این سیرتکامل معماری جهت فهم و آنالیز عالی آن ضروری می کند و در سه گروه معنایی ، کالبدی و شغل کردی گزینه تحقیق قرار میگیرند.
سیرتکامل شناسی معنایی آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران
آرامگاه های جمهوری اسلامی ایران به حیث مفهومی به دو سیرتکامل آرامگاه های مذهبی و آرامگاه های غیر مذهبی طبقه بندی میشوند که هرکدام ویژگیهای خاص خویش را به نظر کالبدی و عملکردی دارا هستند.
سیرتکامل شناسی کارکردی آرامگاه های کشور ایران
آرامگاه ها در کشورایران به حیث کارکردی دارنده دو کوشش زیارتی و یادمانی میباشند. آرامگاه ها یا این که عمدتا فضاهایی میباشند که با مناسک ویژه گزینه زیارت اشخاص قرار میگیرند که یک شغل عبادی به حساب آورده می شود یا این که دارنده بها فرهنگی و توریسم میباشند. تلفیق سیرتکامل ای از این دو نوع واکنش در مواجهه با بناهای آرامگاهی دیده میشود.
آرامگاه در کشورایران با راه مذهبی
منظور از آرامگاه دارای اسم و رسم بناهایی میباشد که بر مدفن فرزندان یا این که فرزند زادگان ائمه اطهار و عرفا در حین زمان ی اسلامی سازه شدهاست. بقعه های مذهبی بیشتر به امامزاده مشهور گردیده اند. بناهای فوق در طی فرصت بسط و از یک آرامگاه ساده به دسته ی بسیار باشکوهی تبدیل گردیده اند. هسته مهم و کهن این بناها عبارتست از یک اتاق مکعب، مدور یا این که یکسری ضلعی با پوششی از گنبد نیم دایره یا این که انواع شبیه میباشد.
دراین اتاق ها که بقاع نامیده میگردد مرقد در میانه اتاق و گاه در سرداب زیرین سازه قرار گرفته میباشد و بر روی آن صندوق یا این که ضریحی قرارداده اند. الحاقات دیگر سازه در دسته های آرامگاهی دربرگیرنده تراس رواق صحن مساجد مدرسه های زائر سراها اتاق ها غرفه ها و … میشود که حول اساس هسته ی مرکزی شكل گرفته اند.
از لحاظ گاه معماری بناهای درست شده در این موسسه ها معرف عصر های گوناگون ساختمانی و طرق متعدد معماری میباشد. مقابر مذهبی به دلیل توسعه عقاید مذهبی بارها بازسازی تعمیر تزئین و الحاق گردیده و الحاقات متعددی بدانها انجام یافته میباشد. معمولا در تزئینات آن ها از کاشی سنتی مصرف شده میباشد. بنای آرامگاهی مشخصه مختصات نام و نشان یک آبادی میباشد جاری ساختن مذهبی در امامزاده جاری ساختن میگردد.