loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 24
دوشنبه 25 دی 1402 زمان : 16:18

مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری تشریفات مشهد اسلامی مسجد خجسته الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در پرورش و پيشرفت معماری بدست آن ها صورت گرفت و در واقع متمم طرح‌های قبلي بود و در اين زمان صورت معماری مقبره شريف که بيانگر اسلاميت مسجد مبارک الاقصی در طول اين زمان ها هست تشریفات مشهد ، تکميل گشت.

مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدرسه ها دينی ، مناره‌ها و درب‌ها ، نسبت به نوسازی گنبدها ، سقاخانه‌ها و نيمکت‌ها و محراب‌های کنونی و منتشره درصحن حرم شريف اقدام کردند.

هم زمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، سکو دينی آن در نزد مسلمان‌ها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته می‌باشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در‌صورتی‌که اين درجه خلا ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی نبود.

مسلمانها از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار هجرت می‌بستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، مکلف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و خلال وظايف اداری به امر تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . برای مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم کننده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن‌ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در مقبره باب الرحمه واقع در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک امانت شدند .

علمای اعلام ازگوشه و کنار و به منظور فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن جمله مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد فقید مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .

مملوکيان نيز در اظهار و نماياندن صورت معماری تشریفات مشهد اسلامی مسجد خجسته الاقصی سهيم بودند و دومين جهش در پرورش و پيشرفت معماری بدست آن ها صورت گرفت و در واقع متمم طرح‌های قبلي بود و در اين زمان صورت معماری مقبره شريف که بيانگر اسلاميت مسجد مبارک الاقصی در طول اين زمان ها هست تشریفات مشهد ، تکميل گشت.

مملوکيان خلال احداث راهروها ، مدرسه ها دينی ، مناره‌ها و درب‌ها ، نسبت به نوسازی گنبدها ، سقاخانه‌ها و نيمکت‌ها و محراب‌های کنونی و منتشره درصحن حرم شريف اقدام کردند.

هم زمان با شکل گيری معماری مسجدالاقصی ، سکو دينی آن در نزد مسلمان‌ها که از قرآن کريم و احاديث شريف نشأت گرفته می‌باشد ، تبلور و عينيت يافت . يقيناً در‌صورتی‌که اين درجه خلا ، قدس امروزه شاهد اين معماری وآبادانی در مسجدالاقصی نبود.

مسلمانها از زمان فتح عمری ، به قصد زيارت و برگزاری مناسک در مسجدالاقصی و تبليغ دعوت اسلامی بار هجرت می‌بستند . حتی شخص خليفه دوم تعدادی از صحابه خود را که در رکاب ايشان وارد قدس شده بودند ، مکلف نمودند در بيت المقدس سکنی گزيده و خلال وظايف اداری به امر تعليم در مسجدالاقصی بپردازند . برای مثال اين صحابيون عباده بن الصامت (متوفی 34 هجری ) نخستين حکم کننده در فلسطين و شداد بن أوس (متوفی 58 هجری) که هر دوی آن‌ها در بيت القدس دار فانی را وداع گفته و در مقبره باب الرحمه واقع در بيرون از حصار شرقی مسجدالاقصی به خاک امانت شدند .

علمای اعلام ازگوشه و کنار و به منظور فراگيری علوم به قصد مسجدالاقصی عزيمت کردند که از آن جمله مقاتل بن سليمان مفسر (متوفی 150 هجری) و امام اوزاعی بن عبدالرحمن بن عمر و فقيه اهل شام (متوفی 157 هجری) و امام سفيان الثوری پيشوای اهل عراق (متوفی 161 هجری) و امام ليث بن سعد فقید مصر (متوفی 175 هجری) و امام محمد بن إدريس شافعی از ائمه اربعه (متوفی 204 هجری) بودند .

برچسب ها تشریفات مشهد ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 76
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 27
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 94
  • بازدید سال : 256
  • بازدید کلی : 381
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه