مسجد در کشور ایران مهمترین بناهای مذهبی هر شهر تشریفات مشهد و روستا بودند که همواره نفش مهمی در معاش مسلمانها داشته اند. با دقت بهاین که دولت اسلامی در شهر ولادت مییابد و با دقت بهاین که تشکیل این دولت برای نخستین دفعه در مسجد شکل میگیرد، براین اساس وجود مسجد جامع، به یک کدام از مختصات اساسی شهر زمان اسلامی تبدیل می شود.
به عنوان مثال ارکان مهم شهر اسلامی مساجد میباشند. مسجد اهل ایران در شهر، مهمترین بنای همگانی تلقی گردیده و در تفکرات مرتبط با شهرسازی اسامی حالت مهم داشته میباشد.
مسجد اهل ایران آغاز در کنار شهرها سازه می شد تا این که در طول فرصت قلب شهرها پذیرای آنان شوید. بیشتر بناهای مسکونی، تجاری و خدماتی در شهرهای تاریخی مرزوبوم یک یا این که دو طبقه بوده اند و در فیض شهر از یک خط افق نسبتاً صاف و هموار بهره مند بوده میباشد و فقط مساجد و بقیه بناهای مذهبی از طول بیشتری نسبت به بناهای مجاورشان منتفع بوده اند و براین اساس از موادتشکیل دهنده شاخص در سیمای شهر به شمار می آمده اند.
به خصوص منار و گنبد مسجد بسیار مرتفع ساخته شدند و از موادسازنده شاخص سیمای شهر بوده اند، چنان که از بیرون شهر و نیز از بخش اعظمی از نقاط درون شهر چشم میشد.مسجد جامع همواره به مثابه پررنگ ترین عنصر معماری منبعث از آئین اسلام، با جامعه همپا بوده میباشد.
وسعت فرنگی مسجد اهل ایران هر صورت میخواهد باشد، در بعدها و نقشه زمین تابع بافت شهر و تجهیزات جانور میباشد و هر جا که ما یحتاج شد و از هر طرف که قابلیت بود بر سطح مسجد افزوده میشود.
هندسه مقهور دستان توانای معمار و اصول انعطاف پذیری میباشد که هر هیبت سرکش را رام مینماید. اوبا هر زمینی، هندسه مایحتاج را سامان میدهد، بدنه های فرنگی را پایدار متین و هماهنگ با بدنه های بقیه ساختمان های شهری و از زمین قیام کرده می سازد.
مسجد در کشور ایران مهمترین بناهای مذهبی هر شهر تشریفات مشهد و روستا بودند که همواره نفش مهمی در معاش مسلمانها داشته اند. با دقت بهاین که دولت اسلامی در شهر ولادت مییابد و با دقت بهاین که تشکیل این دولت برای نخستین دفعه در مسجد شکل میگیرد، براین اساس وجود مسجد جامع، به یک کدام از مختصات اساسی شهر زمان اسلامی تبدیل می شود.
به عنوان مثال ارکان مهم شهر اسلامی مساجد میباشند. مسجد اهل ایران در شهر، مهمترین بنای همگانی تلقی گردیده و در تفکرات مرتبط با شهرسازی اسامی حالت مهم داشته میباشد.
مسجد اهل ایران آغاز در کنار شهرها سازه می شد تا این که در طول فرصت قلب شهرها پذیرای آنان شوید. بیشتر بناهای مسکونی، تجاری و خدماتی در شهرهای تاریخی مرزوبوم یک یا این که دو طبقه بوده اند و در فیض شهر از یک خط افق نسبتاً صاف و هموار بهره مند بوده میباشد و فقط مساجد و بقیه بناهای مذهبی از طول بیشتری نسبت به بناهای مجاورشان منتفع بوده اند و براین اساس از موادتشکیل دهنده شاخص در سیمای شهر به شمار می آمده اند.
به خصوص منار و گنبد مسجد بسیار مرتفع ساخته شدند و از موادسازنده شاخص سیمای شهر بوده اند، چنان که از بیرون شهر و نیز از بخش اعظمی از نقاط درون شهر چشم میشد.مسجد جامع همواره به مثابه پررنگ ترین عنصر معماری منبعث از آئین اسلام، با جامعه همپا بوده میباشد.
وسعت فرنگی مسجد اهل ایران هر صورت میخواهد باشد، در بعدها و نقشه زمین تابع بافت شهر و تجهیزات جانور میباشد و هر جا که ما یحتاج شد و از هر طرف که قابلیت بود بر سطح مسجد افزوده میشود.
هندسه مقهور دستان توانای معمار و اصول انعطاف پذیری میباشد که هر هیبت سرکش را رام مینماید. اوبا هر زمینی، هندسه مایحتاج را سامان میدهد، بدنه های فرنگی را پایدار متین و هماهنگ با بدنه های بقیه ساختمان های شهری و از زمین قیام کرده می سازد.