امامزاده فرمان روا مطهر بومهن ، میان تشریفات مشهد محوطه بزرگی که به دور تا به دور آن حصاری مرتبط با عصر اخیر میباشد، واقع شدهاست.محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به منزل های مسکونی محصور می گردد. ورودی محوطه در جهت شرقی واقع گردیدهاست. به دلیل احترام و تقدسی که بهاین جای قائل بوده اند،گورستانی از زمان صفویه تا به امروز به وجود آورده اند. برخی از سنگ قبرهای عصر صفویه به باعث عدم درایت روستائیان هنگام تسطیح محوطه از دربین رفته و تعداد اندکی از آنها مانده میباشد.
امامزاده پاد شاه مطهر در سفرنامه ها و متن ها
این امامزاده زیرا در کنار روستا و به دور از جاده واقع گردیده،در هیچ یک از سفرنامه ها و متن ها درباره آن صحبتی نشده میباشد.اعتمادالسلطنه در رویه مسافرت به خراسان به یاروهمدم ناصر الدین سلطان در سال ۱۳۱۰هجری صرفا اشاره ای کوتاه داراست که:حرم ای در بومهن میباشد که از قرار نام برده از فرزندان امام موسی الکاظم(ع) است.نخستین دفعه آقای مصطفوی در داده ها ماهانه مطلبی کوتاه از سازه و تاریخ روی بارگاه به چاپ رسانده میباشد.بعد آقای قرا خانی به طور اجمالی در نوشتهی علمی ای به عنوان « دژ گلخندان و حرم ی شاه مطهر »در خبر نامه بررسیهای تاریخی به دعوا پرداخته میباشد.
شرحی درباره مرقد امامزاده شاه مطهر
درون امامزاده قبری میباشد که روی آن ضریحی بسیار قشنگ جایدارد.کتیبه ای کهاین قبر را به امامزاده شاه مطهر(ع) نسبت دهد،نیست.روایتهای محلی این امامزاده را از فرزندان بلا فصل امام جعفر راست گو (ع) میداند اما در بین فرزندان امام راست گو(ع)که روحانی اثرگذار ار آن ها اسم میبرند،این اسم چشم نمیشود.در نسخه برداری ورژن خطی که در مشت نگارنده قرار دادند،آمده میباشد:مطهر و محمد و یحیی از قزوین روی به ولایت تهران نهادند زیرا به شهر تهران رسیدند،محمد و یحیی را شهید کردند، ولی مطهر بن امام جعفر راست گو (ع) روی به ولایت دماوند گذاشته و بسیار آسیب به او رسیده بود.زیرا به موضع بوم هند رسید،در منزل الیاس کمال نانوا فرود آمد و تا دوران چهل روز مریض بود،به به عبارتی زخم به جوار حق پیوست.
امامزاده فرمان روا مطهر بومهن ، میان تشریفات مشهد محوطه بزرگی که به دور تا به دور آن حصاری مرتبط با عصر اخیر میباشد، واقع شدهاست.محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به منزل های مسکونی محصور می گردد. ورودی محوطه در جهت شرقی واقع گردیدهاست. به دلیل احترام و تقدسی که بهاین جای قائل بوده اند،گورستانی از زمان صفویه تا به امروز به وجود آورده اند. برخی از سنگ قبرهای عصر صفویه به باعث عدم درایت روستائیان هنگام تسطیح محوطه از دربین رفته و تعداد اندکی از آنها مانده میباشد.
امامزاده پاد شاه مطهر در سفرنامه ها و متن ها
این امامزاده زیرا در کنار روستا و به دور از جاده واقع گردیده،در هیچ یک از سفرنامه ها و متن ها درباره آن صحبتی نشده میباشد.اعتمادالسلطنه در رویه مسافرت به خراسان به یاروهمدم ناصر الدین سلطان در سال ۱۳۱۰هجری صرفا اشاره ای کوتاه داراست که:حرم ای در بومهن میباشد که از قرار نام برده از فرزندان امام موسی الکاظم(ع) است.نخستین دفعه آقای مصطفوی در داده ها ماهانه مطلبی کوتاه از سازه و تاریخ روی بارگاه به چاپ رسانده میباشد.بعد آقای قرا خانی به طور اجمالی در نوشتهی علمی ای به عنوان « دژ گلخندان و حرم ی شاه مطهر »در خبر نامه بررسیهای تاریخی به دعوا پرداخته میباشد.
شرحی درباره مرقد امامزاده شاه مطهر
درون امامزاده قبری میباشد که روی آن ضریحی بسیار قشنگ جایدارد.کتیبه ای کهاین قبر را به امامزاده شاه مطهر(ع) نسبت دهد،نیست.روایتهای محلی این امامزاده را از فرزندان بلا فصل امام جعفر راست گو (ع) میداند اما در بین فرزندان امام راست گو(ع)که روحانی اثرگذار ار آن ها اسم میبرند،این اسم چشم نمیشود.در نسخه برداری ورژن خطی که در مشت نگارنده قرار دادند،آمده میباشد:مطهر و محمد و یحیی از قزوین روی به ولایت تهران نهادند زیرا به شهر تهران رسیدند،محمد و یحیی را شهید کردند، ولی مطهر بن امام جعفر راست گو (ع) روی به ولایت دماوند گذاشته و بسیار آسیب به او رسیده بود.زیرا به موضع بوم هند رسید،در منزل الیاس کمال نانوا فرود آمد و تا دوران چهل روز مریض بود،به به عبارتی زخم به جوار حق پیوست.